tisdag 12 augusti 2008

Djävul eller gud?

Sitter här framför skärmen med pizza och lättöl, läser om Ingvar Kamprad som ska satsa på solpaneler, står många hårda ord om han i kommentarerna. Min fråga blir då följande, när inte ens denna helgoa (eller helgoa? kollar han i skrivande stund på wikipedia, och tydligen är han inte så helogoe, "krösus sorkifierad" brunnskjorte-anhängare som han tydligen är.




Frågan får då omformuleras. Går det att bli rik på ett schysst och ärligt sätt, när stordelen av mångmiljonärerna känns som oerhört tvivelaktiga människor som utnyttjat andras arbete för att själva få makt och pengar. Inte särskillt mycket bättre än de inbrottstjuvar som inatt hade brytit sig in på jobbet och stulit ett par pallar lastbilsdäck av grannindustrin. Egentligen hade jag nog hellre delat en öl med dessa människor än med de rika knösusarna som sitter och styr oljebolag och dylikt.

Så rent moraliskt lär jag nog ifall jag når mitt mål på en miljon, skänka ett par procent till välgörenhet om jag inte ska ha rena autobahn till helvetets portar. Eller förresten, välgörenhet, hur mycket av pengarna man skänker där går inte egentligen till höga chefer med löner så höga att en normal svensson får slita ett helt år för att få ihop vad de tjänar per månad..

Får väl gå ned till slussen eller nått och dela ut pengarna till första bästa uteliggare kanske, blir ju dem lyckliga för dagen i alla fall...

Inga kommentarer: