söndag 24 augusti 2008

Blinka med hellysena!

Har en ny blogg/ sida på gång nu. Efter att ha åkt i en fartkamera, som naturligtvis inte låg med i min GPS och med nöd och näpe klarat mig undan polisens laser så kollade jag nätet för information om fartkameror och polisens kontroller.

Den informationen jag hittade var både krånglig och bristfällig, därför startar jag Snutvarning!. Sidan är påbörjad men väntas inte stå klar förän om i bästa fall en månad. Den kommer innehålla fullständig information om fartkameror, deras koordinater samt län, hastighet och vägsträcka. När sidan börjar bli klar kommer jag även uppdatera den med aktuell information om var polisen har sina fartkontroller.

Syftet med sidan är inte främst ekonomisk vinst för mig, då jag inte förväntar mig att reklamen som senare kommer ut på den kommer att generera mer pengar än till sidans underhåll.

Meningen är att jag saknar en bra, heltäckande tjänst för detta och tänker därför starta en, tycker att det behövs.

Vill ni vara med och hjälpa till så besök Snutvarning! och lämna kommentarer om var fartkameror finns (koordinater), hastighetsbegränsningen, länet och vägssträckan de står på. All hjälp mottages tacksam, i annat fall får ni gärna maila mig om information, eller lämna kommentarer till det här inlägget. Har än så länge bara lagt upp tomma inlägg sorterade efter hastighet och län, som jag snart hoppas kunna fylla på med. Har än så länge bara hunnit till Jönköpings län men kommer jobba vidare med detta..

Nu är det iaf dags för lite sol och gymmande, ha ju några kilo till att gå upp om jag inte ska torska vadet mot tjejen och kom ihåg!

Blinka med hellyset och varna andra trafikanter om ni ser farbror blå!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fartkameror okej.. Det kan jag gå med på att man kan skriva upp vart de finns, men att blinka med heljusen är jag helt emot.. Tänk dig att du åker förbi en poliskontroll.. Du möter en bil och bestämmer dig för att varna den.. Den bilen saktar in och kör lugnt förbi poliskontrollen.. 3 kilometer längre bort kör bilen på en unge som är på väg över vägen.. Det visade sig att personen i bilen var rattfull.. Hade du inte blinkat så hade han kanske blivit stoppad och barnet hade inte blivit påkörd..
Och sen tänk om det är så att du råkar blinka åt en civilpolis.. Då åker du på dryga böter..

Bara några reflektioner så där..

Lycka till med miljonen..

A

Från noll till en miljon sa...

Jag respekterar till fullo din åsikt även om jag inte delar den helt och hållet.

Tror inte en rattfull människa skulle uppmärksamma heljusblinket, det är min åsikt, uppmanar ingen att köra för fort men det är lätt hänt att man kan ligga några kilometer över gällande hastighetsgräns och då är iaf jag väldigt tacksam över att någon uppmärksammat mig på att det är poliskontroll så att jag kan se till att slippa de fruktansvärt kostsamma böterna..

Jag är helt och hållet emot att folk sätter sig bakom ratten onyktra, har aldrig gjort det själv och skulle aldrig göra detoch tycker det är helt oacceptabelt.. Men tror tyvärr inte att jag påverkar att det åker dit fler rattfyllerister genom att låta bli att blinka.

Tror inte det finns lag mot att varna trafikanter för polisen och om det gör det kan man alltid skylla på att man såg ett rådjur i skogen man ville varna för, jag är nämnligen väldigt säker på att det inte är olagligt att varna för vilt.

Dessutom skulle polisen aldrig kunna skriva böter bara för att man kom åt helljuset av "misstag". Sen är situationen sådan i Sverige att det är fruktansvärt lite poliser på vägen i Sverige och de som finns har nog viktigare saker för sig än att bötfälla folk för att de blinkat med helljusen.

Tycker själv fokus borde riktas från de som råkar ligga 5-10 km/h över hastighetsgränsen och istället riktas mot att ta dit folk som buskör eller alla stora massor som kör rattonyktra eller drågpåverkade, sådana kontroller tycker jag personligen inte att man ska varna för, för det finns tyvärr alltför många som kör rattfulla och drogpåverkade i Sverige.

Jag kör mycket bil genom jobbet, har i sommar kört c:a 50-60 mil om dan och nu delar jag brev och kör mycket inne i stan. Jag säger inte att jag har rätt och du har fel, säger bara att jag har haft tid på vägen att reflektera och fundera över detta..

Alltid nyttigt med andra människors synpunkter så tackar för din kommentar och tack för dina uppmuntrande ord!